Какво прави един човек ценител на парфюмите? Да притежава колекция, която би засрамила отдела за парфюми в Saks Fifth Avenue? Да познава и най-дребния детайл в биографията на Serge Lutens? Да говори за ароматни съставки с обсебеност, съперничеща си с тази на готвач, печелил звезди на Мишлен? Да ползва само най-ексклузивните и скъпи марки? Не, не и не. Истинският ценител на парфюми или парфюмеристът, както още се нарича, е просто човек, който обожава миризмите. Точка.
Подобно на всички хобита, и това може да се възприема като страстно или дори езотерично, ако така предпочитате. Но това, което аз намирам за най-специално при ароматите, са безкрайните им вариации. Палитрата на обонянието ни се формира под влиянието на много фактори, в това число спомени от детството, лични предпочитания, особености на собствените ни носове. Факт е, че всички ние усещаме по различен начин различните миризми, в зависимост от комбинацията от индивидуална чувствителност и сила на обонянието. Дори професионалистите в парфюмерийната индустрия, чиито носове са добре тренирани да разграничават отделните съставки, невинаги успяват да избегнат странностите на обонянието и понякога не могат да различат миризмата на някой вид мускус или кехлибарено дърво. Именно разнообразието от индивидуални интерпретации на обикновените миризми придават на парфюмите такова богатство и красота.
Когато започвате да проучвате различните ухания, информацията може да ви се стори прекалено много. Изборът е голям. Всички говорят за Mitsouko и Serge Lutens, а вие сте пробвали само селекцията от парфюми в най-близкия супермаркет. Ще ви се наложи да наваксвате. Случва се да попадам на коментари на начинаещи в тази област, които се извиняват за това, че предпочитат парфюмите от супермаркетите пред класическите ухания. Отговорът ми винаги е: „Какво от това!”.
Моля ви не се извинявайте заради вкуса си към ароматите. Той е уникален, формира се под влиянието на личните ви преживявания. Винаги обаче бъдете готови да опитате нещо различно. Това ще направи пътуването ви в света на парфюмите далеч по-вълнуващо и удовлетворяващо. Но се доверявайте на тези, които ви харесват, и не се срамувайте от избора си. Идеята, че предпочитаният парфюм показва степента на нечия изтънченост или интелигентност, поне на мен ми изглежда нелепа.
Ако харесвате Versace Versense, вероятно просто ви допадат зелени и по-тръпчиви ухания. Ако пък повече ви се нрави популярниятr Lancôme La Vie est Belle, определено си падате по аромата на карамел.
„Не съществува формула, няма такова нещо, което да казва какво трябва да харесвате, това си е вашето пътешествие все пак”, беше написала неотдавна моята читателка Софи. “Портфейлът също си е ваш, така че харчете парите си за неща, които наистина харесвате.” Това са мъдри думи, а също и напомняне, че цената и марката не са определящи. Понякога по-скромни производители предлагат интересни и оригинални линии с разнообразни съставки, съчетани с много въображение. Докато немалко от класните парфюми са надценени и скъпи, като нулите върху етикетите се дължат по-често на комисионните на дистрибуторите, отколкото на качеството. Давайки равни шансове на всички аромати, когато избира, истинският ценител открива нови марки, сред които има и много бисери. А е и забавно.
Освен това, не забравяйте, че в края на работния ден оставате вие и парфюмът ви. Става въпрос за удоволствие, за красота. Остава собствения ви нос, а не носовете и мнението на другите, да бъде най-важният пътеводител в това уханно пътешествие.
-Виктория Фролова, професионален Парфюмер и блогър