С използването на този сайт вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
Информация за перлата

Тренировка за носа: как да подобрим обонянието си?

Публикувано от Гергана Миланова 13/03/2016 0 Коментар(и) Парфюмерия,

Едно ново проучване, проведено от учените от Университета Рокфелер (Rockefeller University) разкрива, че човешкото обоняние е доста по-чувствително, отколкото се е смятало в миналото и може да различава близо един милиард различни аромата. Друго проучване на Центъра за неврологични изследвания в Лион (Centre de Recherche en Neurosciences de Lyon) показва, че „зоните на мозъка отговарящи за обонянието са много по-добре развити при професионалните парфюмеристи, отколкото при останалите хора“. Също така, посредством практиката и упражненията, е възможно да се обърне процеса на намаляване на сивото вещество в отговорните за обонянието зони на мозъка, който процес съпътства напредването на възрастта.

 

„Грижете се за носа си и го използвайте по-често“ – това е основният съвет, който давам в часовете ми по парфюмерия. Но най-често задаваният въпрос е дали е възможно непрофесионалистите да подобрят обонянието си. Смята се, че парфюмеристите имат уникална способност да улавят аромати, които останалите хора не могат да различат. Това, обаче, няма нищо общо с истината. Това, което различава парфюмеристите от останалите хора е броят на часовете, които те прекарват в усещане на различни аромати. Не е случайно, че голяма част от парфюмеристите са от семейства, които са свързани с парфюмерийната индустрия и са се научили да използват носовете си от ранна детска възраст.

 

 Въпреки че не е нужно да имаме обонянието на хрътка, тренирането на носа е гаранция за изостряне на сетивата. Вдишването и усещането на различни аромати е един от най-добрите и най-лесни начини, които нямат нужда от аргументация. Тъй като сетивата за мирис и вкус са свързани, увеличената способност за възприемане на аромати се превръща и в по-богато и по-вълнуващо вкусово преживяване. В настоящата статия ще споделя с вас няколко упражнения и техники, които съм научила в парфюмерийното училище. Упражненията не изискват много време и може да използвате лесно достъпни аромати, за да тренирате носа си (не са необходими етерични масла или абсолюти (абсолюти - по-концентрирани разтвори на етеричните масла, б. пр.))

 

Първи стъпки

 

Ако наистина сте решили да тренирате носа си, започнете, като използвате колкото се може повече ситуации в ежедневието. Ако сте мотивирани да научите повече за ароматите, помирисвайте ароматните неща, които ви заобикалят – билки, чай, кафе, шоколад, зехтин, плодовете в бакалията.“ Изглежда лесно, но тези съзнателни опити за вдишване на аромати представляват наистина много работа за носа и мозъка ви. Не се отчайвайте, ако първоначално се чувствате объркани от това, което сте помирисали или от това, че не си спомняте ароматите. Това е нормална част от тренировката на носа ви и на този етап вие основно се учите да усещате аромата съзнателно. След като веднъж сте започнали да вдишвате дълбоко аромата на вашето кафе или сода, без да ви е нужно напомняне, то вие сте готови да преминете към следващия етап.

 

За среднонапреднали

 

В основата на това упражнение стои излагането ви на различни аромати и се използва не само при парфюмните тренировки за разпознаване на аромати, но също така и при клиничното лечение на хора с определени видове анозмии  или различна степен на загуба на обонянието. Избирате три различни по вид аромата например дървесен, цветен и плодов и ги помирисвате на няколко пъти през целия ден. Може да изберете три различни парфюма като Terre d’Hermès (дървесен)Marc Jacobs Lola (цветен) и Blvgari Omnia Coral (плодов), или ароматни предмети като кафе, изсушени розови цветчета и портокалова кора. Може да натрошите кафените зърна и да настържете портокаловата кора, за да се освободят по-пълноценно ароматните масла.

 

Според невробиолога Д-р Алън Хърш, който използва този метод за лечение на хора с остра загуба на обонянието, тренирането на мозъка да разпознава различните аромати задейства характерни рецептори в носа и кара нервните окончания да заработят отново. С други думи, това означава по-изострено обоняние и резултатите проличават дори само след седмица на упражнения.

 

За напреднали

 

Учителят ми в парфюмерийното училище, Рон Уинград (Ron Winnegrad) беше непреклонен, че всеки студент, дори след като завърши и стане професионалист, трябва да помирисва от 3 до 5 различни аромата веднага със събуждането си сутрин. Това е отличен съвет, защото в ранните утринни часове нашите сетива са най-изострени и медитацията с аромати на жасмин, роза или кедрово дърво предразполага към спокойно и ведро начало на деня.

 

Може да използвате подправки от кухненския шкаф като например канела, кориандър, ванилия или етерични масла. Ако решите да използвате етерични масла, моята препоръка е те да бъдат разтворени в спирт (препоръчителното разреждане е между 1% и 5%). Използвайте книжни листчета и помирисвайте само след като спиртът се е изпарил, в противен случай рискувате да притъпите чувствителността на носа си за постоянно.

 

Въпреки че есенциите са един чудесен инструмент за обучение, колебая се да ги препоръчвам поради цената им и тяхната достъпност. За съжаление контролът на качеството е проблем дори и за големите компании, които имат на свое разположение най-новите технологии и опасността от подправени или развалени материали, закупени от неизвестен онлайн източник е много голяма. Сигурна съм, че има много съвестни и надеждни търговци на дребно, но освен Енфлораж (Enfleurage) в Ню Йорк не мога да препоръчам никой друг. От друга страна, лесно се намират висококачествени подправки, не са толкова скъпи и могат да се използват, както в кухнята, така и в упражненията ви за носа.

 

Стрийте леко подправките и ги съхранявайте в добре затворени кутии. Вдишвайте дълбоко от всеки буркан и мислете за това, което вдишвате. Ароматът сладък ли е, дървесен, или цитрусов? Усещате ли „да ви охлажда“ или чувствате приятна топлина? Не бързайте да приключвате с упражнението, а дайте на всеки аромат достатъчно време, за да се запечата в съзнанието ви. Изградете си навик да помирисвате избраната от вас комбинация поне веднъж дневно. Въпреки че изглежда изкушаващо да вдишвате колкото се може повече аромати, придържайте се към дадена комбинация поне няколко последователни дни.

 

От друга страна, не се чувствайте задължени да запомняте ароматите. На студентите им отнема цяла година и от 5 до 9 помирисвания, за да разпознаят материалите, но не това е целта на упражнението. Целта е, с течение на времето, да разгърнем възможностите си за възприемане на аромати и да изострим сетивата си. Докато вдишвате ароматите, мислете си за различни асоциации, спомени, случки. Дали свързвате аромата със зимата и с пукащите дърва в камината? Представяте ли си жаркото лято с горещ пясък под краката ви? Ароматът предизвиква ли у вас усещане за прясно изпечени курабийки, напомня ли ви за щанда на пекарната за сладки в местния мол, или за индийския магазин за хранителни стоки? Ако желаете, може да записвате впечатленията си в бележник.

 

„Повторението е майка на знанието“ и като увеличавате излагането си на аромати и ги вдишвате съзнателно, вие не само упражнявате мозъка си, но правите света около вас по-цветен. Представете си почти милиард различни аромати, които чакат да бъдат открити!

 

-Виктория Фролова, професионален Парфюмер и блогър

 

Етикети: парфюми

Напиши коментар